Dnes jsou rychlovky trochu jiné, protože se nestalo nic, o čem bych měl potřebu informovat. Místo několika aktualit nabízím tentokrát krátkou úvahu.
Ze zpráv z IT byznysu vyplývá zvláštní protiklad: Na jedné straně je tu fakt, že objem cloudového byznysu Amazonu roste obrovským tempem. Na straně druhé stojí skutečnost, že v druhém čtvrtletí Amazon ohlásil ztrátu. Co si o tom má člověk myslet?
Stručný úvod: Co vlastně ten Amazon dělá?
Amazon je zakladatelem cloudového byznysu a největším světovým poskytovatelem tohoto druhu služeb. Množství nabízených služeb je úctyhodná, v krátkosti připomenu ty základní:
- prostor pro ukládání dat v několika variantách – od pomalého a levného prostoru pro archivaci až po rychlý a nákladnější prostor pro online aplikace
- předpřipravené virtuální servery s linuxem i windows, terminálové servery i možnost provozu vlastních virtuálních serverů na infrastruktuře AMAZONu.
- Software jako službu (SaaS) – můžete si tedy pronajmout pouze služby SQL serveru, nebo třeba jen Excel.
Cenové plány má Amazon postavené tak, že zákazník vždy platí za použité prostředky, s tím, že toto využití je většinou měřené v minutových intervalech.
Příklad využití: Pokud potřebujete jednou měsíčně na 30 minut obrovský výkon databázového serveru pro sestavení měsíční analýzy firemních dat, je Amazon schopen vám tuto službu poskytnout a vyjde to určitě mnohem levněji, než pořízení vlastního serveru odpovídajících parametrů.
Kdo typicky využívá služby AMAZOnu?
Amazon má samozřejmě spoustu zákazníků z firemní sféry, pro které je výhodnější neinvestovat do vlastní IT infrastruktury a místo toho si potřebnou funkcionalitu pronajímat formou služby. Nevyjde to levněji, to určitě ne, ale tento přístup umožňuje plynulé přizpůsobování se potřebám trhu a celkově dynamice firmy. Nemusíte svou IT infrastrukturu nijak měnit ani přizpůsobovat, pokud zítra chcete přijmout 400 zaměstnanců a nebo naopak za měsíc zeštíhlit firmu o 50%. Jen AMAZOnu zaplatíte za to, co aktuálně využíváte. Také, pokud zaznamenáte raketový úspěch a vaše firma bude mít během dvou týdnů tisícinásobný nárůst objednávek, AMAZON to snese a infrastrukturu poskytne. A právě ona možnost dynamického přizpůsobení je důvodem, proč služby AMAZONu využívá mnoho poskytovatelů jiných cloudových služeb! Myslíte si, že špatně čtete? Kdepak, je to pravda. Například takový DropBox využívá pro ukládání uživatelských dat právě služby AMAZONu! A zdaleka není sám – patří sem i Citrix, NetFlix, Shazam, DropCam, Pinterest, Spotify, SAP a spousta dalších.
Na mě to působí dojmem, že AMAZON dělá „špinavou práci“ pro mnoho známých a „lesklých“ firem a služeb, které generují svým podílníkům obrovské příjmy. Zatímco výše zmíněné služby si mohou „hrát“ s marketingem, s designem svých služeb a dále zvyšovat svůj úspěch u zákazníků, musí AMAZON investovat do budování, rozšiřování a udržování obrovské infrastruktury. Jasně – nechává si za to platit. JENŽE – a to bude asi ten problém – zdá se, že svět se ubírá jiným směrem. Férový obchodní model, kdy poskytovatel služby si nechává za službu standardně platit, začíná být asi přežitkem. Místo toho se rozvíjí jiný model: Služby jsou poskytovány zdarma, trochu šmírují chování a zvyky svých klientů a následně je s využitím získaných informací zaplavují cílenou reklamou nebo jinak manipulují jejich chování. Zisk společností, které nový model používají, tedy nepramení od klientů jejich služeb, ale od firem, které si u nich zadávají ony manipulace (nejčastěji snad stále formou reklamy – i když kdo ví – vzpomeňme na nedávnou manipulaci uživatelů Facebooku pomocí zobrazování nepravdivých dat).
Já osobně s tímto modelem moc nesouhlasím a myslím, že pokud se udrží, tak přinese lidské civilizaci velké pohromy a celkovou degeneraci lidstva na stádo manipulovatelných (resp. zmanipulovaných) a zdarma si užívajících ovcí. Ale to je jen můj názor. Každopádně se ukazuje, že tento model je mnohem bližší lidské davové psychice, a tedy i mnohem obchodně úspěšnější. Amazon tohle možná docela podcenil. Možná si klienty cloudových služeb představoval jako jednotlivce resp. jako představitele úspěšných firem. Ale ono je to asi jinak: Cloud, to jsou služby pro masy, pro miliony klientů – a to už nejsou jednotlivci, to je DAV. A všichni víme, že psychologie davu je zcela odlišná od psychologie jednotlivce …