0

Záááázračnéééé brýle od Googluuu! Přistupte blíž, koupíte jen dnes!

Zrovna takhle kameloti na amerických ulicích dnes asi nepokřikují, ale způsob, jak k prodeji Google Glass přistoupili marketéři, je velmi podobný :-)

Že nevíte, co je to Google Glass? Takže ve zkratce a bez nároku na technickou přesnost: Jsou to brýle s vestavěným počítačem, které na pravé sklo promítají informace, získané z internetu v závislosti na tom, kde se právě vyskytujete (údaj z GPS). Díky propojení s Vaším účtem na různých internetových službách (Gmail, Facebook, Google+ atd.) Vám tyhle brýle v reálném čase dávají informaci o tom, který z Vašich přátel se právě nachází poblíž, ve které hospodě sedí a s kým, co hrají v kině, ke kterému se blížíte, jaké meníčko mají v okolních restauracích a různé jiné vychytávky z říše sci-fi. Taky samozřejmě aktualizují informace o vaší poloze a činnosti tak, aby ostatní věděli, co děláte zase Vy a kde jste. A aby toho nebylo málo, taky je možné brýlemi fotit a natáčet video! Brýle vypadají takhle …

Při popisu všech možností Google Glass vypadá tenhle výrobek jako opravdový zázrak a já jako ajťák jásám a začínám mít pocit, že vstupujeme do světa možností, o kterých jsme snili nad sci-fi literaturou. Mám ovšem obavu, že když nadšení opadne, začnete pomalu zjišťovat, že:

  • nechcete být pořád online, že chcete mít taky trochu pocitu svobody a volnosti
  • promítání do pravého oka nejde moc dlouho vydržet
  • díky zahlcení online informacemi a hi-tech vychytávkami časem místo slibovaného většího kontaktu s kamarády začínáte být spíš „mimoň“
  • ostatně nemusí taky všichni pořád vědět, co děláte a kde jste Vy
  • když máte na nose Google Glass, lidi na vás hledí trochu skrz prsty
  • občas do někoho vrazíte
  • Vaši strážní andělé se mnohem víc zapotí, aby Vás na ulici něco nepřejelo.
  • to, že lze brýlemi např. fotit a místo spouště použít pouhé mrknutí, může Vaše okolí považovat za dost velký zásah do soukromí.

A tak Google, vědom si rizika výše uvedených „ochlazovačů nadšení“ k tomu přistoupil fakt rafinovaně: Prodává brýle s velikým humbukem vždy po jediný den (aby nadšení a bažení nestačilo opadnout) a ještě za dost peněz (1500USD!!!), čímž dává celému výrobku punc exkluzivity a jeho majiteli pocit výjimečnosti. Dnešek je vlastně prvním dnem, kdy se prodává víceméně finální produkt, protože předchozí „nákupní den“ byl pro betatestery.

Z tohohle případu je vidět, že šikovný marketing dokáže kouzla a z hi-tech výrobku nejasného určení (jakých vzniká ve vývojových laboratořích spousta) dokáže vymačkat velmi slušný zisk.

Rozhodně nejsem odpůrce Google Glass a musím říct, že si dokážu představit jejich velmi smysluplné využití v profesionální sféře: U lékařů, vojáků, učitelů, policistů, číšníků …. a Vaše fantazie jistě doplní další obory.

Filip Zubík

Filip Zubík